Vakantie 2012 – Deel 5

Zaterdag 7 juli

Lummeldagje. Voordat we boodschappen gaan doen even wat caches zoeken. De eerste van twee rond een meertje bij twee vogelobservatieposten, vonden we eenvoudig inclusief twee hagedissen. Daarna door naar de tweede vogelhut. Hier worden we aangevallen door muggen die venijnig steken. We gunnen ons geen tijd om goed te zoeken en vluchten voor de muggen zonder de cache. De volgende een plek waar men ooit een romaans dorpje heeft opgegraven, kijkt op  tegen het Plateau Gergovie, waar we gisteren waren. Ook deze cache blijft voor ons verborgen. Dan maar naar de InterMarche en we kopen eten voor vandaag en morgen. We zullen de BBQ weer eens aansteken en vlees roosteren. Onderweg zagen we een bedreigende lucht maar alleen een paar druppels gezien, bij een temperatuur van zo’n 26°C. Traditioneel als wij BBQ-en dan gaat het regenen, zoook vanavond, de rest maar in een pan gebakken. Het was wel  lekker.

Zondag 8 juli.

Vandaag zijn we naar Vulcania geweest. De navigatie stuurde ons door het centrum van Clermant Ferrand, richting dit edutainmentpark. Vulcania is een maffe mengeling van attracties en wetenschap met als thema vukanen. De attracties zijn voornamelijk beelden met meebewegende stoelen/platforms waardoor je de beelde wat intensiever beleefd. Hoogte punt, en onze 1e attractie was de Dragon ride, een 5D belevenis. Een film in 3D met een stoel die mee bewoog en warmte en wind die een totaal beleving garandeerde. De film ging over ontdekkingsvlucht door een vulanisch gebied, begeleid door een draakje vlogen we door smalle spleten en onder water. Tijdens deze tocht kwamen we allerlei monsters tegen waaronder een 3 koppige draak. Het wetenschappelijke zat hem in allerlei tentoonstellingen en interactieve beelden die helaas strikt in het Frans waren zodat we er geen bal van konden lezen. Sommige veiligheidsinstructies waren in het Engels maar de rest niet. Het park lag boven op de Col des Goules, die vlak naast de Puy de Dome en de Puy de Comes lag. De laatste is een echte Krater vulkaan, maar niet te bezoeken. Rond de gebouwen lag nog een wandelpark met een prachtig uitzicht op de omgeving. Door dat we om zo’n 1000 meter zaten was het 4 graden kouder als op de Camping. Na het bezoek aan Valcania zijn we nog langs de voet van de Puy de Dome gereden waar een trein je naar de top brengt. Dit gaan we binnen kort nog doen.

Maandag 9 juli

Vandaag een campingdag, even boodschappen gedaan en verder heerlijk gelezen en gepuzzeld.