MenS in Frankrijk

Vakantie 2013

29 juni 2013

Het is vakantie! Hier hebben we weer maanden naar uitgekeken. Op één of andere manier zijn we toch altijd weer druk met van alles en nog wat als de vakantie in zicht komt. Gisteren heeft Martin nog gewerkt, heeft de nieuwe auto opgehaald in Zwolle, hadden we een etentje met Harm en Henny vanwege hun trouwdag en had Martin nog aansluitend een barbecue met het koor.

Gelukkig had Sandra alle kampeerspullen en kleding al bij elkaar gezocht in de voorgaande week en gisteren was ze vrij; alle spullen lagen klaar in de garage. We gaan met de nieuwe Volvo op vakantie, deze hatchback is beduidend kleiner dan de stationcar die we hadden. Voor de mee te nemen fietsen maakt dat niet uit, die gaan op de trekhaak. Maar zou alles erin passen? Als de spullen zou uitgestald staan in de garage denk je dat het nooit lukt.

Martin besteedt een kleine twee uur aan het inpakken en wonder boven wonder past alles in de auto. De banken liggen wel plat en de hoedenplank blijft thuis. Tegen half elf vertrekken we naar Emmen om ma te bezoeken en met haar te lunchen, ook Wim is er. Na de lunch rijden we weg, we tanken nog even in Nederland en rijden de grens over ri. Bad Laasphe in het Sauerland. De eerste overnachting is aldaar in een design hotel waar we kosteloos kunnen overnachten vanwege een bon die Sandra in haar Kerstpakket aantrof. We eten ook in het hotel, er is een buffet.

30-6

We hebben prima geslapen. Na het ontbijt vertrekken we ri. Basel. Vlak voor Basel draaien we Frankrijk in bij Mulhouse en we toeren door de Vogezen. De auto doet het prima, ook de muziek klinkt lekker in deze wagen. Als we Dijon voorbij zijn  vinden we een leuke camping, er is een soort van bar bij en de pizza-oven wordt met hout gestookt. We eten dus pizza, reusachtig groot. ’s Avonds vinden we om de hoek van de camping een bankje in de avondzon en we kijken zo lekker over de heuvels van de Bourgogne, alwaar we een ree zien dartelen in het hoge gras.

1-7

Slapen in een tentje is altijd weer leuk en ons luchtbed slaapt ook weer prima. We hebben nu de luxe van een elektrische luchtpomp, super snel gaat dat. Martin zet koffie en het bestelde brood is nog warm. De hemel is strakblauw, wat is het toch fijn in Frankrijk: heerlijk. We rijden langs canal du centre in het prachtige weer. De iPod staat op shuffle en we worden steeds weer verrast door prachtige muziek waar we het bestaan niet van af wisten. J

Tussen de middag eten we weer als vanouds ‘met de Fransen mee’, zo noemen we dat. Een menu du jour, echt super. Dit is pas vakantie. We zitten al vlak bij Peneron waar Aly en Jelle wonen en we arriveren daar rond een uur of half twee. We worden warm onthaald en hebben lekker gezwommen en Martin heeft de heuvels van de omgeving nog bedwongen per fiets.

2-7

Na het ontbijt gaan we hardlopen, de heuvel op. Hierna sleutelt Martin wat aan de 2CV en Sandra leest wat en beweegt zich op het terrein. ’s Middags gaan we met z’n viertjes in de 2CV naar een restaurantje in St. Jean – St. Martin, even verderop. We eten een menu du jour en gaan op de terugweg nog even langs bij de Chambre d’hôte van Francois en Odille. Na terugkomst rommelen Jelle en Martin wat in de garage, de motorkap van de eend wordt aan de binnenzijde geïsoleerd.  Verder wordt er natuurlijk nog gezwommen in het zwembad van Jelle en Aly. Daarna barst de hemel los en valt er behoorlijk wat regen en onweert het flink.

3-7

Vandaag gaan we met de camper op stap. J & A laten ons het plaatsje Baffie zien aan de rivier. Hier zouden we vanmorgen ontbijten, echter de regen gooide roet in de picknick. Jelle heeft nog geen kenteken op de Volvo, dus dit is de hoofdreden dat we met de bus gaan. We hebben aangeboden nu het middagmaal te betalen en we eten bij een typisch Franse gelegenheid in Marcigny la Châtel. Wij vinden het nu eenmaal leuk om met de Fransen te eten. Onderweg kopen we nog wat chocola bij een Chocolaterie in St. Polgues en de rest van de dag doen we niet veel. Martin rijdt nog een rondje op de mountainbike en zwemt de 10 baantjes.

4-7

Martin is al om 5 uur wakker en om 06.00 uur gaat hij eruit. We gaan vandaag naar de Ardeche. Uiteindelijk rijden we om 08.20 uur weg en we rijden werkelijk een schitterende route binnendoor. Het noorden van de Ardeche is prachtig, hoog en koud maar zeer uitgestrekt. We rijden ook langs de beroemde Gerbier de Jonc. Om 12.00 uur stoppen we om te eten: Daube. Het is een soort van boeuf bourgignon. Hierna gaat het (letterlijk) bergafwaarts en de buitentemperatuur gaat omhoog van 13 graden naar 30 graden Celsius.

We arriveren op camping La Goule bij Vagnas rond een uur of 15.00 uur, we hebben vandaag 267 km gereden; precies volgens planning.

Het is strakblauw en zo’n dertig graden, we vragen en krijgen een plek met schaduw. Er staat wel een flinke wind, de beroemde Mistral zo nemen wij aan. Maar daar heb je in het goed onderhouden zwembad geen last van.

5-7

We hebben slecht geslapen. Een boerderijhond die vlakbij zit vindt het nodig om de hele nacht te blaffen. Enigszins brak ontbijten we en hierna besluit Martin op de fiets te klimmen. Hij rijdt met een noodvaart naar Barjac, de weg naar beneden. De topsnelheid op de fiets ligt boven de 60 km/h, de berg omhoog ligt dat ‘wat’ lager.

Als Martin terug is wordt er gelezen en uiteraard zwemmen we onze dagelijkse 10 baantjes. Om precies 18.00 uur arriveert de poulet roti en hebben wij de rijst en de ratatouille klaar. We eten lekker en gaan vroeg te bed. Martin heeft oordopjes gekocht en die bieden uitkomst voor de blaffende hond.

6-7

Het slapen met oordopjes gaat beter. We hebben onze uurtjes gemaakt, maar toch nog niet helemaal topfit. We maken een ontbijtje met een eitje, het is tenslotte weekend. Hierna even de administratie bijwerken en douchen. Vervolgens rijden we naar Vallon pont d’Arc en gaan we net als alle Nederlanders boodschappen doen bie de Lidl. En natuurlijk even tanken. Terug op de camping eten we een heerlijk broodje céréale met aardbeien.

Martin klimt weer op de fiets en rijdt een kleine 30 km door de heuvels en de dalen. Na terugkomst zwemmen we nog onze 10 baantjes. We eten een lekker stukje vlees van de grill met salade die we samen met Pepijn en family benutten.

7-7

Het belooft weer een erg warme dag te worden. Na het ontbijt bezoeken we een marktje in Salavas, dat ligt tussen de camping en Vallon pont d’arc. Het is een leuk marktje, er zingt een jonge man met gitaar en dat klinkt erg goed. Even later rijden we door naar Vallon. Er is een soort van Festival gaande, speciaal voor kinderen maar leuk om te zien. We besluiten mee te eten met de Fransen, een uitgebreide salade met charcuterie en als hoofdgerecht kip, steak met frites. Als toe krijgen we twee bolletjes ijs, en dat voor maar 11 euro pp.

Na nog even gewandeld te hebben door het stadje en wat kaartje  en prullaria gekocht te hebben gaan we weer  naar de camping. Het is 37 graden nu en het lijkt ons goed om in de schaduw onder een boom te gaan zitten. Sandra schrijft de kaartjes en Martin werkt de administratie bij. Hierna gaan we onze 10 baantjes zwemmen. Tegen de avond betrekt het en rommelt het en zien we bliksemflitsen. Het trekt onze camping voorbij, gelukkig.

8-7

Sandra heeft prima geslapen, Martin wat minder.  Na het ontbijt stapt Martin op de fiets en rijdt naar Salavas, hetzelfde dorpje waar gisteren de markt was. Het is dit keer een wat korter tochtje, immers Tinsae, Helma en Johnny zijn onderweg. Op basis van de informatie per SMS verwachten we ze om 13.30. Uiteindelijk zijn ze er al om 13.00 uur. We drinken gezamenlijk koffie en als J&H de tent opzetten gaan MenS zwemmen met Tinsae.

Martin draait aan het eind van de dag een macaronischotel inelkaar, Helma en Sandra snijden de verse ingrediënten. Tijdens het eten wordt het donker en flitst het rondom ons. We bagatelliseren het natuurlijk, maar dit keer trekt de bui niet aan ons voorbij. Gauw zetten we de kwetsbare spullen in de auto en als de regen even wat minder wordt wassen we af.  We drinken nog een kopje thee bij JH&T en gaan dan lekker slapen. Heerlijk!

9-7

We hebben lekker geslapen. Bijna het klokje rond. We doen een rustig ontbijtje en Martin leest wat vakliteratuur (Autoweek) en een boek. Sandra zit te kletsen bij Helma.

We gaan lekker zwemmen en na de lunch fietsen John en Martin naar Salavas. Daar drinken ze een kopje koffie, kijken wat rond en hierna fietsen ze terug. Ze fietsen de camping voorbij en rijden nog even naar het dorpje Labastide de Virac. Omdat het eruit ziet dat het gaat regenen gaan we maar niet barbecueën en gaan we gezamenlijk naar  Vallon pont d’arc om een lekker pizzaatje te eten. Er is markt in Vallon en de temperatuur is hoog, zo’n 26 graden.

10-7

’s Morgens hangt er een dikke mist over de camping. We duiken er nog even in en tegen een uur of 8 besluiten we te gaan hardlopen. We hoorden van John dat Arjen een fijn rondje van een kilometer of 7 had gelopen. Wij lopen het rondje ook, Martin heeft weer last van zijn achillespees. Na terugkomst blijkt dat John ook graag had gelopen, hij loopt hetzelfde rondje en Martin volgt hem per fiets. Het is inderdaad bijna 7 kilometer. Martin houdt erg veel last van de achillespees, daarom bezoeken we een terras in Barjac met wifi. Het googlen over de achillespees levert niet veel goeds op. Het betreft een loperskwaal en van de 5 fasen blijkt Martin al te kampen te hebben met fase 4. Dat is schrikken, er wordt vanaf nu niet meer hardgelopen door Martin. Eerst maar rust houden en dan de goede therapie inzetten. Er staat genoeg geschreven op internet, dat moeten we dus thuis maar bekijken. Het zou een ramp zijn als er nu een ruptuur zou optreden, dat moeten we maar zien te voorkomen.

Terugrijdend naar de camping zien we dat grote wolken zich samenpakken, het ziet er dreigend uit. We ruimen snel op en dat onweert het alsof het een lust is. De regen komt met bakken naar beneden. Wederom geen BBQ dus, we gaan uit eten met JHT. Laat op de avond komen we terug op de camping en we vernemen dat het nog eens flink geregend heeft. Op tijd slapen dan maar.

11-7

Martin is vroeg wakker, 06.50 uur. Er reed een auto over de camping en daar werd hij wakker van. Een halfuurtje later gaat hij eruit, zet koffie en haalt brood. Even later komt Sandra ook de tent uit en ontbijten we. Tussen de middag biedt Helma een kopje soep aan waar we fijn wat brood in kunnen dopen.

Aan het eind van de dag steken de BBQ aan. Het smaakt allemaal prima.

12-7

Sandra, Helma, Tinsae en John gaan naar St. Martin Ardeche. Martin gaat fietsen. Hij rijdt een route met kiezelwegen en ja hoor, op een gegeven ogenblik valt hij. Met wat schaafwonden rijdt hij verder. Uiteindelijk heeft hij een kleine 35 kilometer gereden. De achillespees speelt nog wel een beetje op. Sandra heeft onderweg een nieuw jurkje gekocht en aan het eind van de dag eten we gezamenlijk ratatouille met rijst en wat gebakken aardappels.

13-7

We slapen lekker uit. Tegen half tien komen we de tent uit en ontbijten met een gekookt eitje, het is tenslotte zaterdag. We besluiten om samen een tour door de omgeving te maken. We rijden een mooie route door zonnebloem- en lavendelvelden. We belanden in het plaatsje Goudargnes, een hartstikke leuk dorpje. We kopen er wat souvenirs en bekijken de kerk. In de kerk staat een klein orgeltje uit 1965 van Vierdag, een orgelbouwer uit Enschede. Grappig. We eten een heerlijk ijsje, de lekkerste van deze vakantie terwijl we kijken naar Petanque dat gespeeld wordt op het dorpsplein. Als we verder rijden spotten we een aantal Mehari’s achter een garage. We draaien de wagen en lopen het terrein even op. Tot onze verbazing zien we achter de garage een Nederlandse SAAB 900 TURBO staan. Het lijkt erop of hij er al een poosje staat. Binnen zien we een sticker van de Saabclub uit Nederland. Hoe zou zo’n auto daar nu terecht zijn gekomen?

Als we terug zijn op de camping gaan we nog even lekker zwemmen. Helma heeft vier mooie complete Dorades gekocht die worden ingepakt in grof zout met citroen in de buik en takjes tijm. Ze gaan zo op de grill en stoven in ruim een uur gaar. Het smaakt heerlijk.

14-7

Het is vandaag quartorze juillet. Martin en John maken na het ontbijt een fietsrit naar St. Martin d’Ardeche, dat is precies 25 kilometer. Als we aan de koffie zitten op het terras aldaar arriveren de dames met Volvo en fietsenrek. Ze gaan eerst de markt over en hierna lunchen we gezamenlijk uitgebreid op hetzelfde terras. Als we uiteindelijk uitgegeten zijn gaan we zwemmen in de Ardeche. Het is weer lekker warm vandaag. Op de terugweg, we rijden met 5 personen in de Volvo, doen we nog even Barjac aan, ook daar is een marktje.

’s Avonds eten we gezellig met z’n allen broodjes, tapenade, olijven en al wat dies meer zij. Hierna gaan we naar Vallon voor het vuurwerk van deze feestdag. Het is weer echt Frans, een te lang durende slideshow over de omgeving zou moeten worden opgevolgd door een vuurwerkshow….maar dit duurt wel een halfuur. We zien op het laatst nog prachtig vuurwerk met klassieke muziek. Het is wel laat, om 00.30 uur zijn we pas weer op de camping. Maar, deze feestzondag hebben we goed gevierd!

15-7

We hebben diep goed geslapen en komen pas laat uit de tent. John is vanmorgen op de fiets vertrokken voor een tocht van 65 km. Wij doen het rustig aan vandaag. Lekker een dagje op de camping en Martin fietst nog een klein rondje. Tegen de avond gaan we gezamenlijk zwemmen in het goedonderhouden zwembad van de camping. Dit doen we elke dag, nu met de Nederlanders gooien we met een balletje, erg gezellig. Na het badderen steekt Martin de barbecue aan en punt Sandra de sperzieboontjes. Helma zorgt voor gebakken aardappeltjes en zo eten we lekker. Als toetje hebben Tinsae en Sandra gezorgd voor een heerlijk frambozentaartje, dat smaakt goed met en kopje thee. Na de afwas lezen we wat en zo is er weer een dagje voorbij.

16-7

Het was wat rumoerig de afgelopen nacht en al vroeg werd er een tractor gestart om de druiven te spuiten. Martin gaat eruit en zet koffie. Hij stapt op de fiets en gaat via het onverharde pad richting Barjac. In Barjac treffen Sandra en Martin elkaar, op een terras drinken we koffie en gebruiken we wifi. De fiets wordt achterop de auto gezet en we rijden naar Montclus, een schilderachtig stadje waar markt en muziek is. Hierna rijden we verder en eten we met de Fransen mee: spaghetti wat met hier pâte (pasta?)noemt. Hierna rijden we terug naar de camping en luieren we en zwemmen we wat. ’s Avonds eten we wat salade mee met John en Helma. John en Martin fietsen nog even naar Labastide voor wifi, het weercijfer voor morgen is een 7 met regen. Gezien het feit dat er zich al wat wolken samenpakken pakken we de zaken regenbestendig in….

17-7

Als we nog in de tent liggen regent het. Afgelopen nacht zijn er ook druppels geweest en heeft het wat gedonderd, maar we hebben goed geslapen. Als we er rond een uurtje of negen uitgaan is het droog. We ontbijten met croissants en Tinsae brengt ons lekkere kersen. Ze blijft gezellig bij Martin op schoot zitten en zo ontbijten we gezellig verder. Na het douchen gaan Sandra en Martin boodschappen doen en tanken. Vanavond nog maar een afsluitende BBQ, morgen gaan we naar huis. Als we terug zijn van de boodschappen eten we een baguette met paté. Het blijft wat onrustig in de lucht, dus langzamerhand gaan we toch maar een beetje ‘pakken’.

We zwemmen voor de laatste keer, het is erg leuk om met de Nederlanders een balletje over te gooien. Meestal vluchten de Fransen dan het bad uit. Martin steekt snel het houtskool aan wat het dreigt behoorlijk. Met paraplu wordt het vlees gebakken en we eten in de tent bij JHT. Het smaakt allemaal weer prima. Als het ’s avonds droog os fietst Martin voor de laatste keer een rondje en dan gaan de fietsen op het fietsenrek. We nemen afscheid van iedereen en gaan slapen.

18-7

Iets na zessen zijn we vanmorgen opgestaan. Na een uurtje is alles opgeruimd en zijn we fris gedoucht. We rijden weg terwijl het mist. De TomTom leidt ons over een bizarre weg, toch wennen nieuwe auto,  maar we krijgen prachtige vergezichten we zien de mist in het dal hangen. Wat is de Ardeche mooi en wat is er nog veel te ontdekken. Velen denken aan Vallon, maar er is dus veel meer te zien in dit mooie departement.

Bij Lyon komen we in een gigantische regenbui terecht en het schoet allemaal niet erg op. Om half één eten we met de Fransen mee bij Dijon-Nord, even de snelweg af en je eet heerlijk en gezond. Rond een uur of kwart voor zes rijden we bij Maastricht Nederland binnen, na dwars door Luik te zijn gereden. We tanken bij de eerste de beste tank, de motor draaide al even op lucht, en gaan met een ijsje in de hand opgewekt verder. Helaas heeft een vrachtwagenchauffeur bedacht om zijn tankwagen dwars over de A2 te leggen en alles is afgesloten. Wij komen bij Sittard vast te staan in de files op de uitvalswegen. Om kwart over tien ’s avonds zijn we thuis na een rit van 1289 km. De eindstand staat nu op 3390 km, dat valt dus best mee. We zijn met een nieuwe auto vertrokken. In de Ardeche hebben we in de twee weken dat we daar waren nog geen 400 km gereden. Als ik een normale werkdag heb in Maarssen rijd ik dat of meer op 1 dag.

Thuis staat ons een grote verrassing te wachten, de tuin ligt er mooier dan mooi bij, de bomen van de gemeente zijn weg en daardoor hebben we een hoop lucht en licht gekregen. De ouders van Sandra zijn gewoon 3 weken in touw geweest met haardhout, genoeg voor een eeuw, en alles in en rondom huis. Superkeurig, hoe houden we het ooit zo netjes.

Wij hebben een fijne vakantie gehad en de thuiskomst was dus perfect. Laat, heel laat op de avond drinken we nog een borrel met de buren en dan gaan we slapen. Slapen in eigen bed is leuk, maar het tentje is ook perfect. Nog even genieten van het weekend dan maar, het is mooi weer in Nederland.

Posted in Arjan.

3 Comments

1. Benadert behoorlijk mijn idee van een echte Franse vakantie. genieten van omgeving, lekker eten en doen waar je zin in hebt: Prima!!

Wat ik wel grappig vind is dat je eerst wifi moet hebben om te constateren dat de achillespees redelijk aangedaan is. Ik zou zeggen: het lichaam vraagt om lekker eten: dus dat hebben jullie ruimschoots gedaan; het lichaam vraagt om vrijheid en wind in het spaarzame haar:–> dus lekker heuveltjes fietsen; De achillespees vraagt om rust: dus geeft het rust. 🙂 Luisteren naar het lichaam is altijd het beste. Geen internet voor nodig.

Geniet van de napret!

2. Wow! Wat een lekkere vakantie was dat. Ik hoop dat jullie genoeg energie hebben opgedaan om er weer lekker tegenaan te kunnen.